Главная » Статьи » Вопросы для сессий |
МОВА Головна функція мови
полягає в тому, що вона є інструментом мислення. У промові ми формулюємо думку,
але, формулюючи її, ми її і формуємо, тобто створюючи мовну форму, мислення
саме формується. Мислення і мова не ототожнюючи, включаються в єдність
одного процесу. Мислення в мові не тільки виражається, але здебільшого воно у
мові і відбувається. Таким чином, між мовою і мисленням існує не тотожність, а
єдність; в єдності мислення і мови провідним є мислення, а не мова; мова і
мислення виникає у людини в єдності на основі суспільної практики. . Мислення
(міркування): визначення і осбливості. Мислення людини є об'єктом вивчення філософії, психології,
соціології та інших наук. Науки, що вивчають мислення людини, на підставі свого
предмету і методу дослідження дають специфічне визначення поняттю
"мислення". Найпоширенішим у філософії та конкретних науках є
визначення мислення як вищої форми
відображення об'єктивної дійсності у порівнянні з чуттєвим відображенням чи
"живим спогляданням". Відображення дійсності — одна з головних
функцій мислення, але поступово, в процесі історичного розвитку, мислення
людини ускладнювалося і почало виконувати нові функції — прогнозування
майбутнього, проектування нових видів діяльності, рішення проблем, що виникають
перед людиною і людством та ін. Враховуючи складність і поліфункціональність
людського мислення, визначимо його так: Мислення — це специфічна ідеальна (розумова) діяльність людини, що здійснюється в
певних соціокультурних умовах. Його сутність
полягає в пізнанні (відображенні) предметів і явищ об'єктивної дійсності,
прогнозуванні майбутнього, створенні певних програм (планів, проектів, моделей)
практичної і теоретичної діяльності, вирішенні практичних і теоретичних завдань
та проблем, воно також виконує функції аналізу, синтезу, тлумачення та ін. Головні особливості мислення: суспільно-історичний
характер, творча активність, узагальненість і опосередкованість відображення,
нерозривний зв'язок з мовою. Носіями мислення є як окремі індивіди,
так і соціальні спільності людей (різноманітні соціальні групи людей, які
об'єднуються певним чином). Мислення людини формується і розвивається у процесі
її конкретної діяльності, тому чим різноманітніша діяльність людини, тим
багатше і різнобічніше її мислення. Міркування — це розумовий процес, у ході якого на основі
вже наявних, відомих знань отримують нове знання. Міркування — зіставлення думок, пов'язування їх задля відповідних
висновків. Істинними є думки, які в принципі, загалом,
відповідають дійсності за своїм змістом. У формальній логіці абстрагуються від
проблеми відносності істини й розглядають думки як такі, за якими закріплене
одне і лише одне логічне значення — або істина, або хиба. Мо́влення — спілкування людей між собою за допомогою мови,
а також створення та передача повідомлення по радіо чи телебаченню. Слово мовлення має
три різних значенння: § а)
мовлення як діяльність, мовлення як процес; § б)
мовлення як продукт мовленнєвої діяльності; § в)
мовлення як ораторський жанр. Мовлення
в першому, процесуальному, значенні має синоніми:
мовленнєва діяльність, мовленнєвий акт. Спілкування, контакт між людьми, обмін
думками і почуттями, інформацією здійснюється не тільки через мовлення, але й
за допомогою немовних знаків, які вивчає семіотика (міміка, жести, дотик).
Мовлення ж — вербальне спілкування за допомогою мовних знакових одиниць: слів,
синтаксичних конструкцій, тексту, інтонацій, часто за підтримки невербальних
засобів. У межах такого
терміна «мовлення» досліджуються: § а)
фізіологічні основи мовлення, мовленнєвої діяльності; § б)
механізми мовлення за його видами: механізм говоріння (усне мовлення), механізм
аудіювання (сприйняття і розуміння усного мовлення) і т.д.; § в)
кодові переходи; роьпед § г)
взаємозв'язок мислення й мовлення; § ґ)
реалізація функцій мови в мовленні; § д)
взаємодія мов у мовленнєвій діяльності білінгва; § е)
процес оволодіння мовленням у дитини і надалі; § є)
формування «мовного чуття» (інтуіції) на різних вікових етапах тощо. Друге
значення терміна «мовлення» — «мовлення як результат» - має
синонім «текст», який може бути не тільки письмовим, а й усним. У теорії
мовлення текст визначається як мовна тканина твору – результат творчого
процесу, його породження. Приклади використання терміна «мовлення» у такому
значенні: мовлення діалектне, ритмічне мовлення, мовлення наукове, пряме й
непряме мовлення та ін. У межах цього
значення досліджуються: § а)
структура тексту, його компоненти, зв'язки; § б)
стилі мовлення; § в)
мовленнєві жанри; § г)
використання мовних засобів (лексичних, граматичних) у тексті; § ґ)
використання стилістичних фігур, тропів, фразеології і т.п.; § д)
мовна норма та її порушення (помилки) тощо; § е)
засоби усної виразності тексту; § є)
засоби довготривалого зберігання записів усного й письмового мовлення та ін. Условия,
создающие устойчивость, традиционную воспроизводимость словосочетания, могут быть
разными. Есть
слова, обладающие очень узкой, избирательной сочетаемостью с другими словами —
вплоть до единичной сочетаемости. Так, закадычный нормально
сочетается только с друг, а заклятый — только с враг; ни зги
с абсолютной гарантией предсказывает либо не видать, либо не
видно. В этих случаях устойчивость сочетания создается самим фактом
единичной сочетаемости одного из компонентов. | |
Просмотров: 1226 | Комментарии: 1 | |
Всего комментариев: 0 | |